onsdag 30 januari 2013

Lchf Valnøttbrød / Valnötsbröd


Dette ble mitt første eksperiment med tørrgjær /torrjäst, men overraskende godt og mettende. Det er ca 1,5 carb pr skive (jeg fikk 16 skiver, totalt 25 carbs på hele brødet), pga gjæren/jästen inneholder mye carbs.. Men det funker. Godt var det også. Skal prøve med litt smaker neste gang... Ble ingen bilder underveis, for jeg visste jo ikke hvordan dette ville smake... 

20g fibrex
20g kruskakli
40g sesamfrö
100g mandelmjöl
20g krossade linfrö
20g hela linfrö
25g pumpa frö
30g solros frö
ca 10g tørr gjær /torr jäst
10g fiberhusk
noen runder med salt kvärnen
ca 30g valnötter
ca 2 dl vann

Jeg kjørte fibrex, kruskakli og sesamfrø i blenderen så det ble til mjöl. Blandet så resten av det tørre sammen. Valnøttene skal være hele, ikke hakkes. Rør det godt rundt og så inn men 1,5 dl vann, kna sammen deigen, ta litt mer vann til det blir en fast klump som henger sammen. Form den til et lite brød og la den stå å heve litt i 30 min. Så inn i ovnen på 175 g i ca 50-70 min.  
Jeg skjærer mitt i skiver og fryser inn, så har du ferskt brød lenge...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar