onsdag 11 maj 2011

Mmmmmandel-kake




Halleluja! - Det er ikke Leila som bakar - nei- her er det LCHF Tina, hahaha.....
Etter den kjedlige middagen, måtte jeg bare trå til med en LCHF kake! Mmmmmmmm et stort stykke til bare meg, og jeg kan ta en i morgen og over i morgen - fordi det ikke er sukker i den!!!
Fortsatt på eksperiment stadiet, men den funker!

Bunnen:
4 eggehviter
100g sukrin ( 75g sukrin og 25g sukrinmelis,(sukrin som florsocker)) Justert sukrinen fra 150g- altfor søtt :(
150g malte mandler (eller hasselnøtter)

Pisk eggehviten stiv, bland mandler og sukrin. Vend forsiktig eggehvitene i mandlene. Legg i en springform, fordel det fint. 
Inn i ovnen på 155grader i 30-35 min.  Avkjøl bunnen.





Krem:
4 eggeplommer
1dl vispgrädde
50g sukrin - (justert sukrin fra 80g - altfor søtt )
1/2 ts vaniljpulver
150g smør (rumstemperert)

Opp i gryta med alt utenom smøret, varm forsiktig opp til kremen tykner, kjøl ned, i med smøret. La den stå i kjøleskapet til den blir stiv. 





Når bunnen er kald - legg den over på et fat, smør på kremen og pynt med litt hakkede nøtter.
Tror jeg skal ta en bit til - gitt..... =)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar