måndag 7 november 2011

Lchf Krydderkake / Mjuk pepparkaka


På jakt etter pepperkaker kom jeg over denne oppskriften, og den måtte prøves! Med litt endringer, kan man jo si med en gang at den allerede har blitt en favoritt, selv for de som ikke liker lchf-fake-baking-uten mel og sukker!!!

Nå har jeg bakt denne kaken x antall ganger, og den blir stadigvekk bedre. Leste noe sted at stevia fjerner den kalde smaken på sukrin, og det har de rett i. Så denne gangen tok jeg knappt 1,5 dl sukrin og en gnutta stevia. Samt at jeg også tok 0,75 dl kokosmel. Har endret litt i fremgangsmåten også... Mmmmm nå er den virkelig god!!!  ;) Bedre enn forrige utgave med bakepro.... 

Sett ovnen på 200 grader.
200 g smør 
3 egg (3 store eller 4 små)
0,5 dl vann
1,5 dl  sukrin
en gnutta stevia (om du har)
1 ss fiberhusk
4dl mandelmel
0,75 dl kokosmel (om du har)
2ts bakepulver
2-3 ts pepperkaks krydder
(kanel kardemumme nellik ingefær)

Smelt smør, sukrin og stevia, varm opp til sukrinen løser seg opp. Hell på vann og la den stå å kjøle seg litt ned. Visp egg og fiberhusk til det blir lyst og fluffy. Bland mandelmel, kokosmel, krydder og bakepulver godt. (Har du ikke pepperkakekrydder blander du inn 1ts kanel, 1/3ts malt ingefær, 1/3 ts malt kardemumme og 1/3 ts malt nellik)
Rør inn smørblandingen i egg/fiberhusk, så i med melblandingen, .
Smak til, vil du ha mer smak, krydre mer !

Smør en form, jeg kjøpte noen sånne paj former 22cm i diameter - perfekt om man skal ha med kaken, eller om man rett og slett vil ha det lettvint! Sprayet den med formfett, og i med kakesmeten! 
Inn i ovnen på 25-30 min.
Jeg hadde min inne i 30, og vi fant fort ut at den kunne vært foruten de siste 5min...


Serveres med litt vispet krem og en klikk tyttebærsyltetøy!



1 kommentar:

  1. Hei!
    Når egg skal vispes med fiberhusk, hva betyr lyst og fluffy?

    SvaraRadera